Monday 24 October 2011

salam terakhir


Sampaikan salam buat semua
Salam terakhir salam teristimewa
Kepada kau yang tersayang
Pada teman yang ku kenang
Pemergian ku ini tak dirancang

Usah bertanya mengapa aku
Mengucap salam terakhir kepada mu
Kerna waktu berputaran
Bimbang tak berkesempatan
Melahirkan kerinduan terhadapmu

Demi sebuah kenyataan
Yang amat menyakitkan
Aku yang tidak berdaya
Hanya berserah padaNya

Salam akhir
Salam yang teristimewa
KepadaNya ku memohon keampunan
MelaluiNya ku beri kemaafan
Kepadamu

Andainya aku punya waktu
Masih ku ingin mengulangi semula
Saat indah bersama mu
Sayang tak berkesempatan
Abadikan saja salam ku di ingatan

Salam ku yang terakhir

menyelongkar 'khazanah'2 lama, saya jumpa surat2 dan sekeping kad raya yang sy simpan sejak tahun 1994. surat dan kad raya yang sangat saya sayang. bertahun sudah usia surat ini namun tidak sama sekali untuk membuangnya. surat2 ini penuh dengan kenangan. penuh dengan memori. surat2 zaman sekolah. bukan surat cinta sebab zaman sekolah kita tak kenal apa itu cinta. tak tahu pun apa tu cinta (sekarang pun belum kenal cinta....) masa sekolah dulu, dgn kawan2 perempuan pun kita tulis2 surat..haha..luahan hati barangkali. dan apabila dibaca semula tika zaman sekolah bertahun2 ditinggal (baca di usia tua)...kurang bijak ya...haha...manis pun ada. surat2 tu kwn2 kita semua beritahu yang dia orang sayangkan saya...haha..(kawan2 anda mesti tahu siapa anda) dan kasih persahabatan ini masih berpanjangan sehingga ke hari ini..alhamdulillah.

sebetulnya mahu berkisah mengenai lagu Salam Terakhir. sebab dalam banyak surat ini ada satu surat yg menulis lagu ini. mungkin gerak hati @ barangkali satu kebetulan, surat bertinta lirik lagu ST ini diberi beberapa hari sebelum arwah meninggal dunia. seolah satu petanda..teman tersayang ini akan pergi selamanya. namun tika membaca surat itu, saya hanya gelak2 kecil..sungguh tidak perasan pun dengan makna lirik itu. 
tetapi saya tidak lupa pada sepasang matanya sewaktu memberikan surat itu. matanya redup dan teduh..(mungkin hanya kebetulan...) 

sehari sebelum kematiannya:

dia - kalau ada kwn kita masuk wad @ sakit, kau org pergi menziarah tak?
saya - (dgn mata kelip2) knp tanya gitu?
dia - tak boleh ke tanya gitu?
seorang kwn yg ada sama - mestilah kita orang, kita kan satu kelas dan kawan2...eh knp kau tanya gitu?
dia - (hela nafas) sahaja tanya (senyumannya tawar)


sesungguhnya kematian itu adalah rahsia ALLAH. soalan dan kepelikan itu..rupanya membawa berita kematiannya. arwah meninggal waktu pagi dlm perjalanan ke sekolah. saat diberitahu kemalangan yg menimpa arwah, lutut saya bagaikan agar2...berasa tidak berpijak di bumi langkah ini. kelmarin kami bergelak tawa dan bersuka2. hari ini diberitakan dia telah tiada. pergi untuk selamanya. sungguh2 saya menangis...sedih yg teramat sangat. janjiNya sudah sampai. ajalnya yg tercatat sejak di loh mahfuz telah bertandang. 
berhari2 juga saya larut dlm kesedihan. seolah ternampak2 dia di sebelah sy (kami duduk bersebelahan dlm kelas). terdengar2 dia mengusik & bergurau. meminta izin menggunakan barang2 saya...dan segala kenangan yg sudah bernoktah. tidak akan berulang lagi kenangan itu. dan lagu itu..salam terakhir, cukup meninggalkan sejuta makna buat saya.


arwah sahabat baik sy..kami bermula daripada saling tak menyukai. sy tak suka dia sebab dia macam berlagak. dia kata saya....(kalau sekarang ni, org kata gedik kot) ala2 poyo gitu...haha. entah mcm mn satu hari tu kami sama2 tak keluar rehat. duduk di taman hadapan kelas. betullah kata pujangga, tak kenal maka tak cinta...dah kenal kami saling jatuh cinta, lebih kenal..dan bermula dari itu jadi sahabat baik. maniskan kenangan kami...dan baiknya kami baik sungguh2..(dan sy lbh menghargainya selepas pemergiannya..betullah yg dikata kita lbh hargai seseorng sesudah dia tiada)


dia sudah pergi selamanya. sudah terpisah dgn dunia ini. dan kita..sedang menanti giliran yg hanya ALLAH tahu saat dan waktunya. saya tidak pernah melupai arwah. dia selalu ada di hati sebagai seorang sahabat yg sangat baik & istimewa. juga teman2 yg dulunya akrab dan sekarang masih berhubungan biarpun jarak dan waktu memisahkan. (terima kasih untuk FB yg menemukan semula kwn2 yg terputus hubungan). al Fatihah buat arwah Norhazlina yg meninggal pada 4 april 1995. semoga ALLAH menempatkan arwah dlm golongan hamba2Nya yg beriman. amin..(ENGKAU ampunkanlah segala dosa2 arwah sahabatku ya ALLAH)

** sungguh2 sy menangis sewaktu menulis n3 ini..dr huruf pembuka n3 sehingga ke huruf terakhir. buat teman2 yg menulis surat 'cinta' itu...terima kasih..


  


2 comments: