Sunday 30 October 2011

sekeping hati


kadang2 kita tidak mampu menjangka, hati yang kecil ini mampu menampung segala perasaan. kesakitan, kelukaan dan kepedihan. (petikan suara hati drama sofiyya)

menarik dialog itu. dan kata2 itu sarat dgn ketepatannya. hati yang kecil menanggung segala perasaan yang kelam dan sekam. bertahun2 hati itulah yang menampungnya. Maha Kaya ALLAH yang menciptakannya. diri kita dgn sifat yang sangat istimewa. dengan segala kesempurnaan ciptaanNya. terima kasih ya ALLAH.

hidup ini bagaikan cuaca. mendung, cerah, gelap dan cerah semula. kita tidak mampu menduga bagaimana esoknya. malam ini sarat dgn sinaran bintang...tetapi esoknya gerimis mulai melebat....itulah hidup.
saat gembira dan ria, kita tidak mampu menjangka esok kita akan berduka. rupanya ria ini hanya sekejapan. segalanya adalah tidak berkekalan...bagaikan sekuntum bunga yang mekar dan segar, esoknya akan layu dan akhirnya kering...hilanglah bau dan hilanglah seri cantiknya bunga. 

apapun...warna yang mendepani, bertabahlah menempuh hari mendatang. senyumlah seindah suria. andai melayani hati yang kelam, impaknya pada diri sendiri. jika bukan diri yang mengerah kekuatan, kelemahan itu akan terus bersama kita...percayalah bahawa segala kekeruhan akan ada kejernihan. segala yang kusut ada simpulan leraiannya. sesulit mana pun permasalahan, ada jalan selesainya...ALLAH memberi dugaan dan DIA juga yang memberi jalan keluar...
dunia ini adalah rumah dugaan. tiada seorang pun hambaNya yang terlepas daripada dugaan. semua kita diuji dalam bentuk yang tidak serupa. indah di mata orang, namun hanya diri yang menyara memahami. sempurna pada pandangan orang, diri sendiri yang tahu lopak diri. pada pandanganNya...mereka yang menjaga iman dengan sebaiknya itulah hamba yang dekat padaNya. 
dan kita, berusahalah agar menjadi terbaik pada pandangan ALLAH. biarpun sesulit mana ujian yang sedang dilalui. DIA tidak kejam..DIA akan selalu ada...pada hambaNya yang selalu ingat padaNya. ingatilah DIA tika senang kita..kerana DIA akan ada kala kita susah..cukuplah hanya ALLAH tempat kita bergantung dan memohon pertolongan..

"Dan sungguh, Kami akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang-orang antara kamu yang berjuang dan yang sabar, dan Kami akan menguji berita kamu" (47:31).

Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, Padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, Sesungguhnya pertolongan Allah itu Amat dekat.

semoga ALLAH merahmati kita semua..memudahkan jalan keluar daripada segala kesulitan yang dilalui...sesungguhnya ALLAH Maha Penyayang lagi Maha Pengasih. 




No comments:

Post a Comment