Saturday 7 January 2012

destinasi cinta


Sudah lama tidak menonton filem hindi yang selalunya ada dimainkan di tv2 dan tv3 setiap sabtu. Semakin banyak usia, saya perasan kegilaan saya pada TV kian mengendur. Terutama kepada filem / drama selain melayu. Oh, saya adalah peminat drama melayu. Filem tu kalau ditayangkan di tv saya tengoklah..belum pernah masuk tengok di pawagam. Sebab Terengganu tak ada pawagam….
Hari ni baring2 depan tv, tertarik dgn filem hindi di tv3…tajuknya saya lupa dan sy belum pernah menonton cerita ini. Saya tertarik mahu menonton sebab ada SRK hero hindi yg sangat2 saya minat dululah….ada rani mukherjee yg sangat saya suka tengok dia sebagai tina dalam KKHH. Ada juga abshiek bachan..yang suka jugalah tengok dia…haha….ada preity zinta yang saya kurang minat…
Tapi boleh saya terlelap sekejap….hahaha…rasanya jalan cerita sudah menarik tapi saya memang selalu memanjakan mata saya…ikut sangat mahunya lena…hahaha. Sy terlelap kira2 20 minit kut…kemudian sambung tengok cerita itu…
Kisahnya sangat menarik. Kisah suami isteri. Rani dan abshiek. Preity zinta dan SRK. Keduanya2 adalah pasangan suami isteri. Ceritanya mengenai SRK dan rani yang saling jatuh hati walupun masing2 sudah kahwin. Tidak pasti bagaimana mereka jatuh hati sebab tak menumpu sangat pada awal cerita. Sambil menonton tv saya juga membaca novel…hahah tabiat saya sambil tengok tv pegang buku / novel / majalah. Sambil membaca, sambil menonton..bijak kan saya, dua kije dlm satu masa…hahaha…2 in 1. Kadang2 jadi 3 in 1 sebab adakalanya saya mengait. Membaca, menonton dan mengait…kdg2 tambah satu lagi dgn makan..ahakss…..superwoman @ buruk peel? Hahaha. Di sisi saya, di sisi laptop memang bersepah2 dgn buku2 / majalah…hahaha tabiat buruk yg sukar dihakis. 
Bersambung pada cerita hindi tadi, dek bermain cinta antara suami orang dan isteri orang, kecurangan terbongkar. Maka berantakan rumah tangga kedua2nya. Akibat cinta terlarang, kesannya amat menyakitkan. Lalu kedua2nya berpisah. Masing2 bercerai akibat kecurangan. Di akhir cerita, rani dan SRK bersatu juga. Setelah 3 tahun terpisah tanpa masing2 tahu yang pasangan mereka bercerai..bertemu semula dan menyambung cinta yang pernah ada dalam hati. berbaloilah kecurangan mereka ya.....hahaha...cerita ini mcm berpihak pada pasangan ini. yalah cerita hindi...
Yang mahu saya kupaskan, mengenai cinta terlarang ini. Bukan sahaja di dalam cerita yang dikarang jalan ceritanya. Tetapi di alam nyata ini, bukan sedikit yang tergoda dengan cinta terlarang serupa ini. Tambah2 dengan adanya teknologi canggih. Bercinta di alam maya melalui intenet mahupun telefon bimbit di mana perhubungan sangat pantas terjalin. Percayalah yang rasa sayang dan kasih tidak sukar untuk wujud dlm hati, jika setiap hari saling berhubung. Walaupun tanpa suara dan melihat wajah. Berapa ramai yang telah tersungkur di kaki cinta alam maya?
Aneh ya, suami orang boleh jatuh hati pada isteri orang? Sah2 haramnya..tetapi yang terlarang itu godaan. yang berdosa itu sangat indah, menarik dan tertarik. 
Definisi cinta itu sukar mahu dikupas. Beribu kupasan dirumus mengenai cinta, namun sukar bertemu definisinya. Cinta itu mungkin mudah pada sebilangan orang. juga menjadi teramat mahal pada sesetengah orang. sukarnya mahu memperolehi cinta yang sah. Cinta yang dibeli dengan ijab dan kabul. Cinta yang paling mahal dan diangkat martabatnya. Cinta yang halal di sisi agama islam.
Ada orang sangat mudah memperolehi cinta. Bertemu, berkasih dan berkahwin tanpa banyak halangan. Ada orang bertahun lamanya mengharap dan menunggu kehadiran cinta halal tetapi bagaikan tidak tergapai oleh tangan. Itulah pro dan kontra sebuah cinta dalam kehidupan.
Sayangnya mereka yang memiliki cinta halal, tidak memeliharanya dengan baik. Barangkali sebab mudah diperolehi maka mudah juga mencagarkannya atau menggadai pada sesuatu yang belum pasti. Serupa cinta rani dan SRK dalam filem ini. Di mana silapnya apabila cinta yang halal ini gagal dikekalkan, runtuh akibat cinta terlarang. Di alam realiti, kisah serupa ini mengejutkan kita, tetapi sering sahaja berlaku di mana2. Bagaikan alah bisa, tegal biasa…
Sewaktu SRK (dev) mengucapkan pada rani (maya).  “I love u, maya.”
Hati saya berdetak. Membayangkan situasi di alam realiti. Seorang suami melafaz demikian pada kekasihnya yang sudah punyai suami. Terdetik di hati, jika itulah cinta hatinya. Siapa isteri yang melahirkan anak2nya? Di mana nilai isteri di hati? Sama nilai si kekasih?  Hohoho…seorang saya yang belum temui cinta sah berasa sangat tersentuh hati. Barangkali saya perempuan yang rapuh hatinya atau memang saya cengeng orangnya? Kebarangkalian yg kedua adalah lebih tepat!
Terpulang pada diri masing2 memaknakan definisi cinta itu. Pada yang sudah memiliki anugerah terindah itu, bersyukur dan peliharalah cinta itu sebaiknya berlandas iman dan takwa. Agar cinta halal itu bersama sehingga ke laman syurga. Memelihara cinta halal sebaik2nya, memudahkan laluan ke syurga.
Pada mereka yang belum memperolehi cinta halal, berasa amat mahal sebuah cinta itu. Sudah mencuba dengan pelbagai cara mahu memperolehinya tetapi amat sukar sekali. Andai cinta halal boleh dibeli, rasanya ramai yang sanggup berhabis-habisan membelinya. Tetapi tidak semua orang berpeluang memiliki cinta halal. Sebabnya? Aturan takdir tiada mampu menjangkanya. Kadang2 dia single, kita single…tetapi cinta halal itu tidak berpihak pada kita dan dia…hohoho….sadis @ sedih? 
Cinta itu bagaikan sebuah kristal. Cantik dan indah di dalam almari kaca sebagai hiasan. Kala pecah berderai, tiada lagi indah dan cantiknya. Peliharalah sebelum kristal mahupun cinta sah itu pecah berderai. Sebab apabila pecah, ia sukar bercantum serupa sediakala

1 comment:

  1. akak... lady tertengok cite ni sekejap... time mr pegang telefon.. msg2 bergayut dgn psgn terlarang mrk..

    ReplyDelete