Sunday 15 January 2012

kongsi ilmu


Al kuliyyah – menolak fitrah

3 golongan yg ditolak syahadahnya

1)      Lelaki yg menunggang dan ditunggang sesama lelaki (gay)
2)     Perempuan yg menunggang dan ditunggang sesama perempuan (lesbian)
3)     Imam yang zalim

Ustaz zahazan penceramah jemputan al kuliyyah hari ini. Terkedu mendengar isi ceramahnya. Betapa rugi dan merugikan 3 golongan di atas yang dikatakan. Golongan yang menolak fitrah. Yang tidak bertanggungjawab ke atas diri sebagaimana yang dituntutNya. Yang memesongkan fitrah yang sepatutnya digunakan pada jalan yang betul.
Ustaz berpesan, pada anak-anak yang terlalu rapat sehingga menimbulkan curiga, emak ayah harus memantau dan memeriksa sebaik-baiknya. Zaman sekarang begitu berleluasa isu2 panas serupa ini. Sebagaimana seorang lelaki melayu yang berkahwin dengan pemuda inggeris di luar negara baru2 ini. Sebegitu jauh si mamat ini terpesong. Di mana silapnya? Dilahirkan sebagai anak islam. Dididik dan dibesarkan dengan nilai2 agama islam. Tetapi dewasanya dicemari dengan perkara laknat. Semoga si lelaki ini tersedar dan kembali kepada agama. Kembali ke pangkal jalan sebelum maut menjemput. 

Pernikahan juga adalah satu fitrah. Yang telah ditetapkan dalam kehidupan manusia. Maka berkahwinlah apabila sampai waktu dan masanya. Jangan sesekali menolak fitrah yang pastinya berpahala. Jangan ditakuti pada rezeki untuk berkahwin kerana rezeki milik Allah. Pada setiap yang berkahwin, Allah akan datangkan rezeki melalui usaha dan tawakduk kita kepadaNya. Kalau sudah terang malas bekerja, amat2lah tidak bijak jika berkeras mahu kahwin juga dgn orang lelaki sebegini. Utamanya adalah keimanan kerana dalam iman ada semuanya. Orang beriman akan rajin bekerja sebab bekerja adalah ibadah. Yang Nampak macam beriman tetapi tidak bekerja, imannya masih belum melengkapi.
Berkahwinlah kerana agama seseorang itu. Bukan kerana pandangan luaran yang menipu hati. Pandangan mata selalu menipu. Pandangan hati dan akal, itulah yang selalunya tepat. Tiada manusia yang sempurna di muka bumi ini. Kesempurnaan itu apabila kita dan pasangan kita saling menerima diri masing2 seadanya. Biarlah hidup dipandu iman kerana itulah sebaik2 kehidupan.
Hiduplah di landasan yang sebetul2nya. Sebagaimana yang telah agama kita gariskan..

(tulisan ini adalah hasil saya. Olahan saya sendiri. Maaf jika ada ayat2 yang sempoi dan bukan ayat2 buku..saya menulis gaya bahasa saya sendiri. Atas kesalahan bahasa, saya meminta maaf.)

No comments:

Post a Comment