Sunday 18 December 2011

sebuah kehidupan


filem ini dah lama. saya belum pernah menonton filem ini sehingga tamat walaupun sudah lebih daripada sekali ditayangkan di kaca TV. malam ini pun sambil lewa sahaja saya menontonnya sambil melayani internet. saya sangat suka fazura sejak dia berlakon filem pisau cukur. dia cukup cukup cantik sekali. manis dan elegan...pakej lengkap seorang perempuan. menarik dan tertarik. hehehe.. dah jauh melalut.  dalam filem ini fazura sebagai laila dan jehan miskin sebagai qaisy. nama sempena sebuah epik cinta separuh gila dahulu kala. tetapi filem ini bukan sebuah kisah cinta yang abadi seperti kisah hariz dan izzah dlm ombak rindu...opsss....hahaha ini kisah kemanusiaan. kisah antara hati dan jiwa yang bergolak..berperang dengan sebuah perasaan yang sukar dimengertikan. kisah penderitaan dan luka yang berlangsung di depan mata. derita anak2 kecil yang tidak berdosa. yang menuntut sebuah kemanusiaan dalam hari2 yang dilalui...

saya terhenti menaip kala dialog sebabak ini menerjah di telinga..

laila - (pelik) apa yg budak2 tu buat? (melihatkan sekumpulan kanak2 berkejaran di padang.

qaisy - berebutkan serpihan periuk apa untuk dijual.

laila - gila!

qaisy - itu bukan gila. itu adalah kehidupan..perjuangan untuk meneruskan hidup. mereka menjual serpihan periuk api itu untuk membeli makanan. demi mengisi perut yang mintak diisi. 

laila terdiam. redup matanya sebak. air mukanya cukup menggambarkan simpati. dan saya yang menonton...cukup tersentuh dengan dialog itu. benar hanya sebuah cerita. tetapi itulah kehidupan di Afghanistan..itulah ank2 yang bergadai nyawa demi menukarkannya dengan makanan..apalah makna hidup tanpa dpt makan..lalu berpulas demi mendapatkan makanan biarpun dengan cara yang membahayakan nyawa. inilah sebuah kehidupan yang sgt teruji. kanak2 di situ digambarkan merebut roti..biarpun roti yang jatuh ke tanah adalah serpihan yang sangat kecil dan kotor, secubit roti itu sangat bermakna pada anak2 itu..peduli apa pada rakan2 yg sama2 merebut cebisan roti itu..tiada lagi simpati..hanya mahukan roti itu digapai tangan dan disua ke mulut..

itulah kehidupan. dalam satu2 waktu dan ketika..kita mementingkan diri sendiri. andai bermurah hati dan memikirkan perihal org di sisi..kita akan mati..berkorban yang mengorbankan diri..saat hati menjadi beku dan keras. air mata tidak lagi meleburkan sebuah rasa dalam diri..itulah barangkalinya yang dirasai anak2 yang sedang berebutkan secubit roti..tentunya kanak2 di negara kita yang harmoni ini tidak berkesempatan untuk merasai lapar dan kekeringan makanan serupa itu. rakyat malaysia sangat pemurah dan negara kita kaya dengan hidangan yang lazat..sehingga dikata syurga makanan..dan tidak kurang juga sebaris kata 'mati sebab terlebih makan'. pembaziran sangat 'mewah' di negara kita..di mana2 sahaja..ada sahaja pembaziran..sedangkan di negara afrika, afghanistan, rakyatnya menderita ketidakcukupan makanan..betapa kontranya negara kita dengan mereka..

kita perlu melihat derita, terdedah kepada luka dan merasai sakitnya pedih dan pilu demi membina hidup yang lebih cemerlang. beginilah lbh kurang suara hati laila bermonolog di akhir2 cerita. pengalaman yang lebih mematangkan sebuah kehidupan. bergelumang dgn kemiskinan dan penderitaan mengajar kentalnya hidup..

agaknya perlu menghantar anak2 malaysia yang serba mewah ini ke negara yang derita itu demi mengajar ank2 erti sebuah kehidupan.. agar lebih menghargai kemudahan dan kesenangan yang diperolehi. agar lebih bertamadun dalam berpakaian, adab dan perilaku.. 

hmmm...kata bibir bukan semudah perlakuan..menasihati org yang tidak berasa dirinya bersalah sangatlah sukar..memahamkan nikmatnya merdeka kepada mereka yang tidak memahami apa itu perjuangan tidaklah mudah...

                                                 fazura sebagai laila yang sangat2 cantik di mata saya..


No comments:

Post a Comment